شناساگشتشناساگشت

ثبت نام در شناساتور

قبلا ثبت نام کرده اید؟

شناساگشتشناساگشت

ورود به پروفایل کاربری

آیا عضو سایت نیستید؟

پاسارگاد

پاسارگاد

قدیمی ترین کتابی که بعد از اسلام از آرمگاه کورش یاد کرده است فارس نامه ابن بلخی است که در سالهای ۵۰۰ تا۵۱۰ هجری قمری نوشته شده است. در این کتاب از آرامگاه کوروش با نام گور مادر سلیمان یادگردیده است. در سال 740 هجری قمری حمید مستوفی مطالب ابن بلخی را عیناً نقل می‌کند و علی‌رغم اینکه ابن بلخی گور مادر سلیمان خوانده مستوفی پا را از این فراتر گذاشته و گفته که منظور از سلیمان، سلیمان نبی است. اولین غیر ایرانی که از این آرامگاه بعد از اسلام یادی کرده جوزفا باباروی ونیزی بود که در سال 1474 میلادی به ایران آمد. لوبرن (1706م) از اینکه آنجا واقعاً مقبره مادر سلیمان باشد با شک و تعجب سخن می‌گوید چون در تورات نامی از این محل برده نشده است. فلاندن (1841میلادی) گفته است که مسلمانان فکر می‌کنند که آنجا مقبره مادرحضرت سلیمان است اما بعید است که اینطور باشد. وی اشاره کرده که این مقبره را بعضی به بهمن شاه (شاه کیانی ایران) نسبت می‌دهند.

میرزا حسن فسائی در فارس نامه (نوشته شده در 1304تا 1311 ق) می‌گوید: بلوک مشهد ام‌النبی یا مشهد مادر سلیمان (ع) محل شهادت یا مقبره بزرگان و اولیاء دین گویند و بعد از استیلای عرب بر عجم این بلوک را مشهد ام‌النبی گفتند و آن را مشهد مادر سلیمان نامیدند. حتی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی نیز در مورد محل آرامگاه کوروش شک و تردید وجود داشت به این نوشته از مسعود کیهان توجه کنید: یکی از قرای مرغاب مرسوم به مشهد مادر سلیمان به عقیده عوام مقبره مادر سلیمان است که ۱۲ کیلومتر با آن فاصله دارد ولی به هیچ وجه این مساله مبداء تاریخی ندارد و ظاهراً مقبره کوروش می‌باشد (جغرافیای مفصل ایران) از آنجاییکه رسم بوده اماکن مقدس زرتشتیان را از روی مصلحت به حضرت سلیمان نسبت بدهند شکی نیست که منظور از سلیمان همان سلیمان نبی بوده چون موارد مشابه زیادی در تاریخ وجود دارد. حتی تخت جمشید را منزلگه سلیمان نبی و مسجد سلیمان را محل باد سلیمان و از قرن ۶ ق به بعد فارس را تخت گاه سلیمان (ع) می‌گفتند و جالب است که اتابکان فارس دارای القاب رسمی چون وارث ملک سلیمان بودند. البته برخی معتقدند که اینکار برای جلوگیری از تخریب بیشتر این اماکن تاریخی و ارزشمند بدست متعصبین دینی و یک حرکت حساب شده و هوشمندانه بوده است.

در سال ۱۶۱۷م سفیر پرتقال d.n garcia de silva figvereoa از شهر فسا جمیز موریه اولین سفرش را به ایران انجام داد هنوز هیچ کس نمی‌دانست آرامگاه کوروش دقیقاً کجاست. بعنوان محل آرامگاه کوروش یاد می‌کند. تا سال 1809 که در سال 1809م گروتفند موفق به ترجمه خط میخی ایرانی شد از آن تاریخ به بعد کار شناسائی آرامگاه کوروش راحتتر شد. چون نوشته هائی که در بیستون بود همینطور نوشته‌های مشهد مرغاب به کمک محققین آمد. جیمز موریه از تطبیق متون تاریخی که در مورد تنگی ورودی آرامگاه آمده بود با مشهد مرغاب به این نتیجه رسید که انجا مقبره کوروش است در سال 1810م ویلیام اوزلی نظریه موریه را تائید کرد در سال 181۶م کرپورتر با تطبیق نوشته‌های بیستون و پاسارگاد به همین نتیجه رسید او نخستین کسی بود که با اطمینان خاطر این حرف را زد. کرپورتر در اثر بیماری درگذشت و تحقیقاتش ناتمام ماند. این پایان کار نبود و بقیه هنوز متقاعد نشده بودند که این نظر درست است. درسال ۱۸۲۱ کلودیوس ریچ می‌نویسد: به عقیده من این بنا باید آرامگاه برترین درخشان ترین و جذاب ترین فرمانروای مشرق زمین یعنی کوروش باشد.

 


مشاهده مسير پاسارگاد تا هتل های شیراز بر روی نقشه :

نقطه شروع حرکت پاسارگاد ، مقصد :